Direktlänk till inlägg 20 februari 2008

Monster Island - a Zombie Novel

Av astarot - 20 februari 2008 11:48

zombieböcker är fan svårt att skriva. Ska man vara trogen figuren kan den ju inte prata, tänka eller knappt göra något än att äta upp en. Tyvärr kan de mer än så i


Monster Island

Av: David Wellington, 2006

Betyg: 2


Det hela börjar hur bra som helst! Dekalb närmar sig New York på ett skepp fullt av somaliska skolflickor med gedigen militärbakgrund. De ska hämta AIDS-medicin åt Somaliens diktator, som gör allt för att hålla ihop landet. Somalien är nämligen världens enda nation som klarat sig bäst mot zombiesmittan. I New York däremot är allting förlorat. Staden ligger öde och för att komma åt medicinen måste de på något sätt komma runt miljontals av omlevare.


Mitt i detta kaos har forskaren och läkaren Gary desperat tagit livet av sig men samtidigt försökt hålla hjärnan vid liv - och lyckats. Som ett sätt att överleva bland alla hungrande efter levande kött är ju draget rätt smart. Tills han hör en röst inom sig som kallar på honom.... Det visar sig till slut vara en gammal mumie med mänsklig undergång på hjärnan.


Ja, behöver jag säga att jag är besviken? Jag hade faktiskt kunnat köpa garys medicinska lösning på att överleva med intellektet intakt bland köttätarna. Men allt som börjar så bra förvandlas snart till rena smörjan där odödingarna alla länkas samman via nåt jävla nätverk Gary snart lär sig att kontrollera. På så sätt kan zombierna styras som myror att utföra Garys minsta önskning. När Wellington också blandar in mumier i leken, som några slags rollspelsfigurer med mer intelligens och styrka känns allting så trist att jag knappt läste färdigt boken.


Det är synd, för det finns en hel del potential i Monster Island. Till exempel har Wellington några schyssta vändningar på perspektiv västerlänningar gentemot tredjevärldenkrigare. Som när en av flicksoldaterna står och tittar in i ett skyltfönster. Dekalb tror att hon står och drömmer sig bort till en värld av lyx och vackra kläder tills han avbryts i sina tankar av hennes torra konstaterande: Jag trodde jag såg rörelse där inne. Helt genialt i sin enkelhet. Han tror att alla fortfarande vill leva som amerikaner - hon vill bara fortsätta överleva... Eller när han kontrasterar människans strävan ut i rymden mot den rådande situationen där vi gått tillbaka till naturen - röda om tänder och klor.


Som sagt, bitvis snyggt men föga tilltalande för de som vill ha zombien som zombier, inte som vilket monster som helst eller en pastisch på 50-tals science fiction. Inte vet jag, kanske är jag en bakåtsträvande jävel, men då får jag väl vara det då.


Monster Island finns att läsa utan att betala och helt lagligt, och här är första kapitlet (bara att klicka sig vidare). Ännu ett bevis på mitt gammaldags själv är att jag istället köpte boken. Läsa online.... Bah, humbug!


På återupplevande!

astarot



 
ANNONS
 
Allamagoosalum

Allamagoosalum

20 februari 2008 13:17

Jag förstår din besvikelse och det låga betyget verkar rättvist. Vem är David Wellington, författaren? Han har tydligen skrivit en vampyris "99 Coffins" eller liknande. Har du läst den?

http://allamagoosalum.blogg.se

 
Ingen bild

astarot

20 februari 2008 13:31

Nix, inte läst... jag hade nog läst den om det hade varit en kista till, 99 är för få ;)
Kan säkert vara bra, karln skriver nämligen helt okej.

 
Fläskätaren

Fläskätaren

20 februari 2008 20:58

Boken, eller möjligen böckerna, skall visst bli film också. Se länken ovan.

Annars kan jag nog förstå din besvikelse, men om vi nu ändå pratar om zombier, så är en zombiemästare faktiskt inte så långsökt. Åtminstone om man betänker själva zombie-mytens ursprung.

Sedan är det en helt annan femma att Romero själv aldrig uppfattade sina "ghouls" som några zombier, eftersom det inte var någon voodoo inblandad. Det är andra som klistade på etiketten, vilket kan vara en anledning till att han inte använda ordet i sina filmer fram till Land of the Dead.

http://botld.blogspot.com/2008/01/den-nya-zombiefi

 
Ingen bild

astarot

20 februari 2008 23:01

Jo, men en zombiemstare är en helt annan sak än telepatiska förmågor också. Och visst är det problematiskt att definiera en zombie i dessa post-romeroska tider... men för mig blir det trist när varelser egentligen skulle kunna vara vilka monster som helst. I litteratur av idag är zombier oftast egentligen någon form av demoner - som mumierna i den här.... en enda röra, med andra ord.

 
Gustav

Gustav

21 februari 2008 08:30

Jag håller med Astarot, man måste skilja på begreppen... en demon är inte en zombie och vise versa!
All hail OZH!

http://www.germann.se

 
Fläskätaren

Fläskätaren

21 februari 2008 21:14

Jag skulle personligen knappast ens läsa boken (eller någon annan bok om zombier heller, för den delen) så jag säger inte att någon annan borde gilla den. Därmot är jag måhända inte någon purist vad gäller zombier, utan försöker ge respektive upphovsman en chans att förevisa sitt koncept. Sedan är det givetvis svårt att toppa Romeros "ghouls" (vilka jag faktiskt tror är kopior av vampyrerna i The Last Man on Eart, men det är en annan fråga), men jag ser ingen anledning till att det skulle få vara den enda sanna visionen.

Sedan blir jag personligen mindre hettsad av mumier, voodoo-zombier och andra kräk, men jag försöker i alla fall att inte vara trångsynt. Romero ger dessutom ingen förklaring till sina återlevare, men om man nu ska försöka förklara fenomenet så tycker jag gott att förklaringen skall få vara mera övernaturlig än det fåniga virus-upplägget. (Som Neil Marshall sa, ett virus får dig att dö, inte att återuppstå. Ett virus håller helt enkelt inte som förklaring. Åtminstone inte i min värld.)

http://botld.blogspot.com

 
Ingen bild

astarot

22 februari 2008 08:08

Helvete! Det var ord och inga visor... här blir man kallad trångsynt som om att jag inte visste om det - trots att jag skriver det flera gånger...

Men, men. Visst ska man ge folk chansen att ge sin vision av nåt. Men det behöver väl inte betyda att man tycker om det? Jag läser ju till och med Keenes uppföljare City of the Dead trots att zombierna redan i första delen är exakt som demoner som intar döda människors kroppar (hjärnor). Och jag finner det faktiskt problematiskt att kalla demoner för zombier bara för att det är ett modeord/en modevarelse. För jag gillar mytologier och att då skita i allt ogillas av undertecknad som faktiskt tycker det är fränare om voodoozombier får vara voodoozombier, demoner demoner, vampyrer vampyrer, köttätarzombier köttätarzombier. Visst får man laborera där emellan och att Romero inspirerades av en vampyrbok är väl helt genialt - men han kallade inte sina varelser vampyrer för det... Eftersom de inte var det i NOTLD ;-)

Sen är jag också fullt medeveten om att alla skapelser är i ständig förändring, även hos mig - trots att jag är en baktåsträvande trångsynt jävel som heller tror på miljömässiga, radioaktiva voodoo-förklaringar till sin zombiebål :-D

 
Gustav

Gustav

22 februari 2008 09:32

Alltså ni skriver ju så jävla mycket hela tiden så en dyslektiskt hjärna som min hänger inte med...
Men det vet väl alla att zombies är en direkt reaktion på miljökatastrofer... det var ju därför Dokken ställde in som förband åt Accept i Sthlm 1986-05-03 (läs Tjernobyl)...
För övrigt är det bra att vara bakåtsträvare.. och bitter ska man va!

http://www.germann.se

 
Ingen bild

astarot

22 februari 2008 09:35

Jag visste väl att Dokken var inblandad på nåt sätt!

fast ska vi vara helt ärliga skulle vi vart betydligt koolare om vi tyckte att Romero var alldeles för progressiv. Hädanefter gillar jag bara King of the zombies ;-)

 
Fläskätaren

Fläskätaren

22 februari 2008 22:07

Ok, ursäkta att jag störde era bakåtsträvanden. Ni får givetvis vara hur konservativa ni vill. Och det vill ni ju, eller hur? Gott så.

http://botld.blogspot.com

 
Gustav

Gustav

22 februari 2008 22:41

Det var faktiskt nån som kastade slagord som "visionär" efter mig idag.. jag har ett stort emotionellt så nu som antagligen aldrig kommer att läka!

http://www.germann.se

 
Ingen bild

astarot

23 februari 2008 10:20

Visst förstår alla att det här är mest på skämt... eller är det här en ny veriant på hårdrockare vs. synthare? Kul i så fall... men visst får folk tycka som de vill utan att det blir krig?

 
Fläskätaren

Fläskätaren

23 februari 2008 12:47

Jo, visst framgår det att ni har roligt åt zombie-kontroversen, och vem gillar egentligen inte Romero-zombier (mest)? Saken är bara den att många (de flesta?) faktiskt hänger sig åt det här "kriget" på fullt allvar. Ursäkta mig därför om jag inte orkar skratta.

Folk kan exempelvis ha långa utläggningar om varför zombier, som alltså är att betrakta just som en slags mytologiska varelser, inte kan vara snabba. Eftersom kräken inte existerar i verkligheten är det dock poänglöst att uttala sig tvärsäkert om deras beskaffenhet. Att ha en preferens, eller att vara konservativ, är en sak. Men att hävda att övernaturliga varelser ska lyda någon sorts hemmasnickrade pseudo-fysionomiska lagar är bara larvigt.

Det är det jag menar med att varje upphovsman måste få ha fria händer att formulera sina zombier och sitt eget koncept. Att avfärda exempelvis snabba zombier enbart för att Romeros dito inte är snabba, och börja yra om "likstelhet" som någon sorst argument eller bevis, är just bara trångsynt. Ska man vara petig så kan man lika gärna hävda att levande döda som sådana är en orimlighet, och då har man väl missat hela poängen?

http://botld.blogspot.com

 
Ingen bild

astarot

23 februari 2008 13:44

Hopps. har aldrig fattat att det funnits en sådan kontrovers... folk har visst mer tid än man tror ;-)

Jag håller med till fullo herr Flesheater, och behöver alltså inte be om ursäkt för att jag gillar en zombie framför en annan?

 
Fläskätaren

Fläskätaren

23 februari 2008 15:31

Jag hoppas verkligen att du inte ber om ursäkt, för då får jag be om ursäkt för att jag inte TÅL hjärnätande zombier ("braaiinss"). Jag är nämligen en ortodox taliban i den frågan, så det så.

http://botld.blogspot.com

 
Ingen bild

astarot

23 februari 2008 17:17

Haha!!
Nä, skulle aldrig falla mig in att be om ursäkt! Det är jag alldeles för gammal och grinig för att göra :-)
Anar visst en Gammzombieälskare i dig också, ty Braains-zombies skulle aldrig komma över min tröskel...

 
Fredrik

Fredrik

24 februari 2008 23:28

Oj, vilka glosor ni svänger er med. Dialogen här är ju mer intressant än boken. Läste den för lite sen och tyckte den var ok tills, just det, det började bli en massa hokuspokus och kraften a-la-star-wars. Det är ju lika fel som att stoppa aliens i en westernrulle eller dialog i en rambofilm. Tyckte ni inte den liknelsen va rolig kan jag säga att jag, naturligtvis, köpte alla tre böckerna och känner mig lite lurad för att jag är en konservativ nöt som bränt 300 pix på nått jag kunde läst gratis på nätet. Nämnde jag att jag jobbar som datalärare? Istället för späkning kan jag ju läsa del 2 och 3 (som att slå sig i huvudet med en stekpanna medan man väntar på att en bomb ska explodera).

http://swegore.wordpress.com

 
Gustav

Gustav

25 februari 2008 06:09

Nämde jag att jag jobbar som datagay (åt en av Sveriges största gaylords)?

HAhaha jag var bara tvungen att säga det där.. det var första gången jag sagt något dumt om mitt jobb... jag lovar... det har fan aldrig hänt förut, fråga Astarot och Allamagoosalum.

Nej fan nu kom vi liksom in på pimping istället för Zombies... All raise for the Gammzombies!

http://www.germann.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av astarot - 22 april 2013 10:00

  Tjoho! Vi som börjar tröttna på att bära med oss zombie-repellent eller tycker det är jobbigt att ha en zombie hemma för att att skörda odöd doft innan vi beger oss ut bland alla andra zombier på stan kommer nu den perfekta parfymen. ...

Av astarot - 18 april 2013 11:45

    Kärlek kan förändra oss. Jomen. Det kan också förstöra oss, men det är kanske för dystert? En av grejerna med zombiefilmen är ju att vi ska känna den där saknaden, skräcken för att förlora våra närmaste. Som Barbara i Night of the Living Dea...

Av astarot - 12 april 2013 09:09

  Så här är jag van att möta mörkret... Okej då. svamlar väl vidare* om moderna monsterfilmer då. Monstret är det som i mörkret stirrar tillbaka, något kusligt som vi annars kanske förtränger. Det monstruösa kan rasera det trygga som vi tagit...

Av astarot - 9 april 2013 12:09

    Med tanke på kommande premiären av zombiekärleksRomeo&Juliadramat    tänkte jag det är dags att värma upp (hehe) med ett gammalt mossigt zombieperspektiv*. Och med mossigt menar jag närapå helruttet gammalt, dvs vi som växte upp på 1980-ta...

Av astarot - 14 december 2012 11:04

  Om zombien är nutidens allra populäraste monster måste The Walking Dead vara nutidens allra bästa julklapp. Kulturgärningen Apart förlag gör genom att släppa serietidningen på svenska är dessutom något som måste uppmuntras i detta seriekarga lan...

Presentation

Omröstning

Är deaditerna i Evil Dead-filmerna zombier?
 Jajjemensan!
 Absolut inte alls! De är ju demoner för tusan!
 Nja... jag vet inte... vad tycker du?

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ zombiebloggen med Blogkeen
Följ zombiebloggen med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se